4.11.2020

Možná vás to překvapí, ale při skladování pneumatik dělá většina z nás stejné chyby. Znáte je? Pokud ne, ty základní si představíme a spolu s nimi také tipy, jak uchovávat pneumatiky v garáži správně.

Skladování pneu – co dělat a co nedělat


Správný způsob skladování nepoužívaných pneumatik má zásadní vliv na jejich celkovou životnost. Ta se podle deklarace většiny výrobců pohybuje okolo deseti let, to však platí spíše za naprosto dokonalých skladovacích podmínek, které v reálu většina garáží není schopna splnit.

Přesto stačí málo a životnost/použitelnost uschovaných pneu lze i za běžných podmínek prodloužit i na více než pět let. Doba, po kterou by mělo být jejich použití stále bezpečné, je tedy i tak stále poměrně dlouhá na to, aby se vyplatilo skladovacími podmínkami se zabývat.

Pneu bez ráfků vs. pneu s ráfky


Pokud jsou pneumatiky bez ráfků, rozhodně je neskladujte uložené jednu na druhé, ale výlučně vertikálně, v řadě. A také byste neměli zapomenout alespoň jednou za měsíc je protočit, abyste předešli jejich deformaci. Stejně tak byste neměli v tomto případě pneu zavěšovat.

U pneumatik s ráfky je pak situace opačná. Nejlepší způsob uskladnění je tedy stohováním na sebe, případně zavěšením. Postavení do vertikální polohy je vhodné se vyhnout.

 Tip: levné plechové garáže (nejen) na skladování pneu

Další zásady skladování pneumatik


Důležité je v garáži jejich uchovávání v suchu, chladu a tmě. Ideálně bez přímého kontaktu s podlahou.

K tomu nejlépe poslouží pro jednotlivé pneu speciální vzduchotěsné obaly, případně alespoň návleky. Jedná se současně o jednu z nejlevnějších variant. Sada obalů na všechna čtyři kola se pořídí i pod dvě stě korun, návleky pak zpravidla lehce dráž.

Pokud zvolíte uložení do výšky, k dispozici jsou jak klasické regály na několik sad pneu, tak závěsné police či klasický stojan. Právě ten pak ze zmíněných variant patří zpravidla k nejlevnějším.

Před úschovou je pneu samozřejmě vhodné nejdříve důkladně očistit a pravidelně kromě zmíněného rotování také podle potřeby dofouknout, důvodem je opět snaha předejít deformování.